Lag en innholdsplan - her er din sjekkliste
I en innholdsplan legger du inn detaljer om innholdet du skal lage på dine egne kanaler, for å nå ut til målgruppen din. Planen gir deg oversikt, gjør det lettere å lage innhold og faktisk få det ut.
En innholdsplan gjør deg mer bevisst på hva du kommuniserer og hva slags verdi du gir publikum. Det kan være gjennom blogginnlegg på websiden, sosiale medie-poster, nyhetsbrev eller videoer. Planen tar utgangspunkt i innhold som dine eksisterende og potensielle kunder leter etter - og setter pris på.
Les også: 5 tips for å lage verdifullt innhold for små bedrifter
Lag innholdsplanen i det verktøyet eller formatet du selv ønsker, for eksempel et Excel eller Google-sheet. Ønsker du en ferdig utfylt mal? Legg inn e-posten din under, så får du det tilsendt.
Planen sparer deg for mye grubletid. En god ide er å ha produksjonsdager, hvor du prioriterer å lage innhold som kan legges klart i den kanalen det skal publiseres i. Du kan bestemme når det skal postes.
Her er din innholdsplan-sjekkliste:
Dato: Datoen du legger inn innholdet.
Overskrift/tema: Skriv en H1 som forteller hva innholdet handler om, spiss det til så mye du kan.
Type innhold: Hva slags type innhold skal du lage - blogginnlegg, sosiale medier-post, video eller infografikk?
Målgruppe: Hvem er innholdet rettet mot, hvem snakker du til?
Hvor i kundereisen er kunden: Lager du innholdet for å få oppmerksomhet, guide kunden, overbevise eller engasjere dem?
Call to action: Hvilken handling skal brukeren gjøre når den har sett innholdet? En call to action er en tydelig vei videre i form av en knapp, lenke, skjema, vise til annet relevant innhold eller lignende.
Ansvar: Hvem skal lage innholdet?
Deadline: Når skal det ferdigstilles/publiseres?
Kanaler: Hvor skal det publiseres?
Status: Status kan inkludere: Ikke startet/under arbeid/venter på godkjenning/ferdig/publisert. Gjerne indikert med farger.
Eventuelle kommentarer: Et eget felt om det er noe du vil tilføye eller forklare.
Nøkkeltall: Tall som viser hvordan innlegget har prestert - dette kan du gjerne ha en egen rapport på.
Ønsker du å få en ferdig utfylt innholdsplan - helt gratis? Legg igjen e-posten din: