Hvordan lage målrettet innhold?

Å lage målrettet innhold trenger ikke å være supervanskelig. Men det krever at du vet litt om kjøperene av din tjeneste eller produkt. Her bruker jeg Hukt som et eksempel for å vise hvordan du kan lage målrettet innhold for å være relevant for dine følgere.

Hvem snakker du EGENTLIG til?

Hukt snakker til daglig leder. Er bedriften i det større skiktet så er det markedssjefen, men de som bruker tjenesten til Hukt har enten ikke sitt eget inhouse markedsteam, eller de trenger ytterligere hjelp i perioder eller setter ut spesifikke prosjekter.

Det er viktig å vite hvem du skal henvende deg til i innholdet ditt for at de skal i det hele tatt lese innholdet ditt og eventuelt vurdere deg. Ok, er det sjefen for bedriften, da må du sette deg inn i hens pain points. Det kan for eksempel lønne seg å snakke om resultatene av de løsningene du tenker bør innføres. Altså hva oppnår du ved å gjøre dette og hvorfor tror du det er lønnsomt og effektivt.

Snakker du til noen som kan faget har du mer spillerom og kan gå mer ned i purra for de forstår det og akn se verdien.

Men hvordan finne ut hvem du burde snakke til?

Hvem kjøper produktet ditt eller tjenesten din i dag ? Hvem er beslutninsgtaker for at din tjeneste blir kjøpt? Beslutningstaker er den du skal henvende deg til. Finner du noen likheter mellom de som har kjøpt av deg? Se på statistikk på websiden din eller der du selger. Hvem er det som faktisk tar kontakt? Her er det viktig å skille mellom de som heier på deg eller engasjerer seg med brandet ditt versus de som faktisk kjøper produktet ditt. Start å lage innhold for kjøperene.

Sette opp en budskapsplattform

En budskapsplattform er en plattform som er et nesten helt nødvendig utgangspunktet for innholdet ditt. Hva er bedriftens verdiforslag? Det er budskapsplattformen din. Et verdiforslag svarer på: Hvem snakker du til, hva løser du og hvordan gjør du det? For å finne ut hva du løser må du finne ut hvilke pain points målgruppen din har og hvorfor kjøper de akkurat ditt produkt? Sett dette sammen til innholdskategorier. Lag en innholdskategori per pain point du løser.

(Firmanavn) hjelper (målgruppe) slik at de kan oppnå (resultat) gjennom (følgende tiltak)
— Verdiforslag

Innholdskategorier basert på pain ponts til målgruppen

En innholdskategori er et overordnet tema som du skal spille på med i innholdet ditt/ta en posisjon innen. Lag gjerne innholdskategorier som spiller på løsninger på pain points for dine kunder samt dine ønskede konverteringer. For eksempel bruker Hukt følgende innholdskategorier:

  1. Effektiv innholdsproduksjon. Løser følgende pain point: Jevn frekvens av innhold som gir en jevn/høyere synligeht.

  2. Organisk synlighet: Løser følgende pain point: Få inn relevante leads.

  3. Posisjonering gjennom kvalitetesinnhold og hero stories. Løser følgende pain point: Kjennskap og tillit til merkevaren.

  4. Kursing, som i hjelp til selvhjelp for bedrifter. Løser følgende pain point: Bærekraftig/langsiktig måte å effektivisere innholdsjobben på.


Hvilke konverteringer er de viktigste for deg?

Hvordan tjener du mest penger? Hvordan lander du et nytt salg? Hvor kommer kundene inn først? Prøv å lage en slags trakt hvor du tenker at en konvertering er et trappetrinn videre inn i trakten. Er det lang beslutningstid for å kjøpe produktet ditt, burde du ha flere trinn.

Når du har kommet dit, så har du kommet ganske langt på vei… da burde du sette deg ned med en innholdsplan og planlegge innholdet den neste perioden.

Konklusjon - hvordan lager målrettet innhold

  • Sett deg ned og finn ut hvem som faktisk kjøper produktet ditt

  • Finn ut hvilke problemer hen har som du løser

  • Sett opp innholdskategorier som spiller på de overnevnte problemene som du løser, som samtidig posisjonerer din bedrift

Dette er utgangspunktet for alt innhold. Lag deretter en innholdsplan som gir deg oversikt og struktur på innholdet - hvis du ikke slurver her vil du få resultater.

Hukt kan hjelpe deg med å finne dine kjøpere, sette opp innholdskategorier og sette opp en innholdsplan.

Send gjerne inn spørsmål, Hukt svarer fort og uforpliktende.



Hjelp til å finne ut hva du skal lage?

 


Forrige
Forrige

Hot tips! Lag en content mission statement for din bedrift

Neste
Neste

Lag en innholdsplan - her er din sjekkliste