Hvordan lage kvalitetsinnhold på budsjett
Innholdsmarkedsføring er i seg selv en effektiv og rimelig måte å engasjere målgruppen, øke merkevarebevisstheten og bygge lojalitet på. Men for mange små bedrifter kan det virke som om innholdsproduksjon krever store budsjetter. Heldigvis er det mulig å lage kvalitetsinnhold uten å tømme lommeboken.
Vit hva du skal lage
For å jobbe effektivt med innhold over tid må du ha en innholdsplan. Denne planen er basert på hva dine eksisterende og potensielle kunder leter etter. Identifiser mål, målgruppe og hva du ønsker å oppnå med innholdet, gjør research for å forstå hva kundene er interessert i og hvilke problemer de trenger hjelp med. Dette er grunnlaget ditt for å lage målrettet innhold som resonnerer med målgruppen din.
Les også: Hva skal en innholdsplan inneholde?
Gjenbruk og resirkuler
En av de mest kostnadseffektive måtene å lage innhold på er å gjenbruke eksisterende innhold. Se på gamle innlegg, artikler, videoer eller annet innhold og vurder hva som kan oppdateres og få nytt liv. Republiser det etter en finpuss. Dette sparer du tid og penger på, samtidig som du opprettholder kvaliteten på innholdet.
Bruk gratis eller rimelige verktøy og ressurser
Internett er fullt av gratis ressurser og kule verktøy som kan hjelpe deg med å lage innhold. Har du brukt chatGPT for eksemepl? Det er en kunstig intelligens-drevet chatterobot som er en fin sparringspartner på tekstinnhold. Bruk gratis bildebanker som Unsplash, maler for design, og redigeringsverktøy for bilder og videoer. Dette sparer deg for kostnader på profesjonelle tjenester. Og her er jo også Google din venn.
Involver flere til å lage innhold
Å inkludere noen fra din egen arbeidsplass til å lage innhold kan være et bra sted å starte. Finn ut hvem av dine medarbeidere som burde bidra med sine kunnskaper og erfaringer. Dette gir en unik og autentisk stemme til innholdet ditt og sparer samtidig kostnader for ekstern innleie.
Vis frem samarbeidspartnerne dine
Samarbeider du med noen det kunne vært verdifullt å vise frem? Det kan være en win-win-situasjon. Lag noe felles innhold som kan deles på begges kanaler, så får du vist frem bredden i tjenestene du tilbyr, og du får ekstra synlighet fra den andres plattform. Dette gir deg tilgang til en ny målgruppe uten ekstra kostnader.
Kvalitet og kvantitet i skjønn harmoni
Tid er penger og å lage innhold tar tid. Noen ganger må du bare få ut en nyhet, noen spørsmål og svar eller lignende, og da er det viktigere at det kommer ut enn at du sitter og perfeksjonerer innholdet. På den andre siden har du kvalitetsinnhold som blir oftere delt og engasjerer målgruppen mer effektivt, som igjen betyr større sjanse for konverteringer og salg. Kvalitetsinnholdet skal du bruke tid på, det skal brukes for å vise hvem du er. Finn balansen på dette så får du en kraftfull kombo.
Les også: 5 tips for å lage verdifullt innhold for små bedrifter
Analyser og tilpass
Sist, men ikke minst, er det viktig å analysere resultatene av innholdsmarkedsføringen din. Hvilket innhold presterer best? Hva engasjerer publikum mest? Bruk disse innsiktene til å finjustere hva slags innhold du leverer for å faktisk lage innhold du ser gir verdi - så du ikke kaster bort tiden på noe som ikke gir effekt.
Innholdsproduksjon på et budsjett er fullt mulig med riktig tilnærming og strategi. Husk at suksessen ikke alltid måles i kroner og øre, men i engasjementet og verdien du gir til målgruppen din. Om din bedrift ikke har kapasitet til å drive med innhold selv kan Hukt bidra på en kostnadseffktiv måte.
Ikke nøl med å booke en gratis og uforpliktende rådgivningstime.