Hot tips! Lag en content mission statement for din bedrift

Et content mission statement, eller på norsk, en innholdsplattform eller budskapsplattform, er en kort og konsis uttalelse som beskriver formålet og målet med det innholdet en bedrift eller organisasjon skaper. Det definerer hvem innholdet er for, hva slags verdi det skal tilby, og hvordan det støtter bedriftens overordnede mål.

Alfa og omega - det handler om å finne ut hva som gjør deg attraktiv for kundene dine. Det er den vanskelige, men viktige jobben for å finne ditt innholdsfundament. Begynn med å svare på disse spørsmålene:

Hvorfor

  • Hvorfor eksisterer du?

  • Hva er formålet med bedriften din?

  • Hvilket løfte gir du til kundene dine?

Hvem

  • Hvem er kjernemålgruppen?

  • Hva er deres smertepunkter?

Hva

  • Hva selger du?

Hvordan

  • Hvordan leverer du disse løftene?

  • Hva er fordelen med å velge deg?

Hvorfor

Først og fremst må vi forstå "hvorfor". Hvorfor eksisterer bedriften din? Svar på spørsmålene om hvilke grunnleggende verdiene står bedriften for. Hvilket unikt perspektiv eller tilnærming bringer dere til markedet som skiller det (litt) ut?Og hvordan ønsker bedriften å påvirke markedet og de bedriftene det samarbeider med?

Med dette er det lettere å posisjonere deg selv, se hvem de virkelige konkurrentene dine er. Med dette på plass vil det være lettere å ta strategiske avgjørelser fordi du allerede har uttalt dine kjerneverdier og mål.

Hvem

Hvem snakker du til og gjør forretninger med? Hvem kjøper av deg? Og hvem bare heier på deg. Hva er deres pain pints?

Hva

Dette er den enkle delen, dette er hva du selger. Hvilken type tjeneste og eller produkter tilbyr du?

Deretter gjør du dette om til en oppdragssetning basert på resultatet av dette.

Det forteller deg hvorfor du eksisterer, for hvem du eksisterer, og hva som er fordelen for dem. Dette kan du bruke som et verktøy for å sjekke om innholdsideene dine er relevante for bedriften din og kundene dine. Det kan være din overordnede retningslinje.

Hvordan

Hvordan jobber du for å innfri løftet ditt? Hva er metoden din?

Når alt dette er besvart formerer du det til en (lang) setning som sier Hvorfor bedriften eksisterer, hvem dere eksisterer for hva deres paint points er, og hvordan løser dere dette? Dette blir din content statement mission/budskaps- eller innholdsplattform, som kommer til å gjøre det så mye letter å lage innhold, når du kan sjekke innhold opp mot den.

Få hjelp til å utforme din content mission statement


Forrige
Forrige

Husk å lage innhold som posisjonerer bedriften din, både i dag og for morgendagen

Neste
Neste

Hvordan lage målrettet innhold?