5 tips for å skape verdifullt innhold for små bedrifter

Hvordan skal du nå ut i det overfylte og overveldende digitale markedet? Hvis du vet en del om målgruppen, setter av tid til å lage innhold og kommuniserer med brukerne dine, er du et langt steg foran mange i det samme markedet. Her har du fem tips for en god innholdsprosess.

1. Forstå de du snakker til

Vi starter jo alltid her. Men det er det viktigste, før du lager innhold må du forstå målgruppen din. Hva er deres behov, preferanser, utfordringer og ambisjoner. Se på data, hør på dem i sosiale medier og samle alle tilbakemeldinger. Noter ned det du kan hente inn av informasjon.

Med denne kunnskapen har du et utgangspunkt for å forstå hva slags innhold du kan lage for å møte deres behov.

2. Finn ut hvordan du gir verdi til målgruppen din

Vi snakker mye om verdifullt innhold, og det er rett og slett innhold som adresserer målgruppens utfordringer og gir konkrete løsninger, som derav er av verdi for dem. Måten du kan levere verdifullt innhold på er mange, det kan være å dele kunnskap og innsikt. For eksempel gjennom rådgivning, tips eller informative artikler og innlegg. Det kan være gjennom UGC (user generated content), altså at du viser hvordan dine kunder igjen bruker dine tjenester eller produkter.

Hvis du tenker at målet ditt er å utdanne målgruppen din slik at de takler sine utfordringer på en effektiv måte, istedet for å tenke på hvordan du skal konvertere de til å bli kunder, vil du automatisk lage mer relevant innhold. Og jo mer relevante ting du deler, jo mer blir du oppfattet som en pålitelig autoritet.


3. Jobb med community management

Når du publiserer innhold er ikke jobben over. Det er da du skal være synlig i aktiviteten rundt innholdet ditt. Svar raskt på spørsmål som dukker opp og fortsett samtalen. Be publikum om å dele sine utfordringer og be om tilbakemeldinger rundt innholdet ditt.

Når du får folk til å delta aktivt skaper det en følelse av fellesskap. De knytter seg sterkere til merkevaren din og det blir lettere for de å ta kontakt.


4. Konsistens er viktig

De er det kjedelige svaret, men også det mest effektfulle. Å være konsekvent i levering av innholdet er avgjørende for å bygge tillit og lojalitet. Med en innholdsplan som tar utgansgpunkt i målgruppens utfordringer blir det lettere å lage relevant innhold over tid.

Enten du publiserer ukentlige blogginnlegg, månedlige nyhetsbrev eller daglige oppdateringer på sosiale medier, vil en jevn flyt gjøre merkevaren din mer synlig og forsterke engasjementet.

Les også: Din innholdsplan-sjekkliste


5. Analyser og tilpass

Følg med på hvordan innholdet ditt blir tatt imot og analyser dataene. Overvåk antall visninger, delinger, kommentarer og konverteringsrater. Basert på tilbakemeldingene kan du tilpasse innholdsplanen og eventuelt strategien din for å forbedre resultater.

Innholdsmarkedsføring er en iterativ prosess, du vil lære hele tiden - og etterhvert finne ut hva som fungerer for deg og, ikke minst, hva som føles ut som deg. Det tar litt tid å finne stemmen din. Det krever en liten innsats å bli synlig i dagens digitale marked.

Vær i tillegg lydhør for tilbakemeldinger, så vil innholdet ditt hjelpe deg med å etablere din posisjon, styrke merkevaren din og skape meningsfulle relasjoner med publikummet ditt.

Ønsker du hjelp til innholdsjobben kan du få et uforpliktende tilbud her.

Forrige
Forrige

Hvordan lage kvalitetsinnhold på budsjett