Husk å lage innhold som posisjonerer bedriften din, både i dag og for morgendagen
Posisjonering er hjørnesteinen i hvordan bedriften din blir oppfattet i markedet. Kort fortalt handler posisjonering om å definere hvilken plass du tar, både i hodet på kundene og i landskapet av konkurrenter. Dette kan baseres på en rekke faktorer som ekspertise, prisstrategi, arbeidsprosesser, størrelse, samt merkevarens personlighet og målgruppes behov og trender i markedet.
Når vi snakker om innhold som skal hjelpe deg med posisjonering, altså strategisk innholdsposisjonering, kan det deles inn i mange ulike kategorier, men litt grovt overordnet kan du dele det inn som dagens posisjon og morgendagens posisjon.
Dagens posisjon
Dette er hvor bedriften din står akkurat nå. Hvem er kundene dine i dag? Hvilke styrker har du allerede, og hvordan kommuniserer du dem? Innholdet som støtter dagens posisjon, bør tydeliggjøre din nåværende verdi og hvorfor kundene bør velge nettopp deg. Du må være tydelige, konsistent og fremstå bedre på disse egenskapene enn konkurrentene dine. Det er her du viser markedet hva du er god på – akkurat nå.
Morgendagens posisjon
Dette er drømmen, visjonen, målet som driver bedriften din fremover. Hvor ønsker du å være om ett år, eller fem? Hvilken posisjon skal du innta i markedet for å sikre vekst og suksess? Når du har en klar visjon for fremtiden, kan du sette delmål for å komme dit. Innholdet du skaper på denne reisen, fungerer som små milepæler som viser markedet at du ikke bare tenker fremover, men også aktivt beveger deg dit.
“Denne kontinuerlige utviklingen er ikke bare noe som skjer i bakgrunnen – det er noe du bør dokumentere og dele. Gjennom strategisk innhold kan du gradvis vise markedet hvor du er på vei, og hvordan du stadig blir bedre.”
Tips 💡
Lag en tidslinje for posisjoneringen din, i dag og ett år frem i tid. Lag delmål som du ønsker å oppnå og lag en innholdsplan eller integerer dette i en allerede eksisterende innholdsplan.
Hukt er her for å sparre uforpliktende med deg om hvilken type innhold som best støtter både dagens og morgendagens posisjonering. La oss hjelpe deg med å forme en innholdsstrategi som tar bedriften din fra hvor du er i dag, til hvor du ønsker å være i fremtiden.